Hva er Lanolin?

Vi får ofte spørsmål om forskjellen på «tradisjonell understellsbehandling» og oljebehandling med Lanolin.

Det er store forskjeller, og vi skal forsøke å liste opp noen av de mest vesentlige her:

Ved oljebehandling er det ikke nødvendig å vaske bilen før behandling. Skitt og møkk fjernes ved hjelp av luft. Dette er helt tilstrekkelig, og det er heller ikke noe problem om det er noe støv og skitt igjen. Hvis dette ikke er alt for tykt, vil oljen penetrere gjennom dette – og skitten vil også være med på å binde opp oljen.
Ved tradisjonell behandling må bilen steames/tørkes, og all rust MÅ fjernes før behandling.

Ved regn og snøvær må bilen tørkes før behandling. Dette gjøres ved å blåse kraftig varmluft i store slanger, som henges under bilen og i hjulhus. Oljen fortrenger vann, men bilen skal være tørr før den sprøytes.

Oljens store fortrinn er at den i tillegg til sin preventive virkning, også meget effektivt bremser opp, eventuelt stopper etablerte rustangrep under bilen. Grunnen til dette er at det ikke finnes løsemidler, og den vil krype og penetrere helt inn i de ørsmå rustporene så lenge det er olje der. Vår påstand er at de «tradisjonelle metodene» veldig ofte kommer til kort fordi de stivner før de rekker å penetrere rusten helt.

Er ikke noe problem! Lanolinen nøytraliserer saltet.

Slitestyrken på oljen er noe mindre enn på stoff som stivner og blir hardt. Vi anbefaler en visuell kontroll etter ca. 2 år.

Dette avhenger naturligvis av bilens tilstand og årlig kjørelengde.

Da går vi gjennom bilen, og ser om den trenger påfyll av ny olje noen steder. Da blir det kun en delbehandling. Vi ser ALLTID på hver bil individuelt, og vurderer ut fra det som er nødvendig.

Vi er spesielt oppmerksom på traverser og hjuloppheng.

Oljen er veldig tynn, og kan være vanskelig å se. Spesielt i dørene. Hvis man ser etter noe som man tror ligner på de «tradisjonelle» stoffene, vil man ofte tro at det ikke er olje særlig mange steder. Oljen er fargeløs, og brer seg utover som en meget tynn film. Grunnen til at sluttresultatet er så godt, er at vann og luft ikke kommer til. For at rust skal utvikle seg, trengs oksygen og fuktighet. Selv om oljefilmen er veldig tynn og ikke nødvendigvis kan sees med det blotte øye, så vil man kunne ha en effektiv blokkering av rustprosessen.

Nei, vi konsentrerer oss om de mest rustutsatte områdene. Hele bilens underside, kanaler, hjulhus og dører behandles med olje. Også mellom ytterskjermen og den indre stålskjermen bak, og over skjerbuen innvendig. Vi tar ikke av plast-innerskjermer, men sprøyter inn olje bak innerskjermene med tynne flexislanger som dras rundt på baksiden av innerskjermen så langt ut mot yttersiden av bilen som mulig. Vi ser sjelden farlig rust innover bak innerskjermen. Rusten kommer ytterst langs den ytre skjermen. Det blir også sprøytet innenfor plastskjermen, opp mot fjærfeste/støtdemperfeste.

Det gjør ingenting om bilen tidligere har vært behandlet med et av de «tradisjonelle» stoffene. Oljen trekker inn og mykgjør gammel «antirustbehandling».

Et annet spesielt forhold med oljen er at den gjør mye av jobben for oss. Oljen trekker inn i rustporene. Fordriver fuktighet, nøytraliserer saltet, og hindrer oksygen å komme til. Oljen kryper godt over tid, og vi ser at 15 cm ikke er uvanlig for begge produkter.

Dørene sprøytes bare i nedkant. Dette fordi det er her man normalt får rustproblemer. Men også for å unngå airbager, sensorer og elektriske vindusheiser. Oljen vil etterhvert bre seg oppover et stykke på innsiden av døra, også til områder som ikke er sprøytet. Og uten å ødelegge ovennevnte utstyr.

Det er altså store forskjeller på metoder for antirustbehandling. Vi bruker kort tid, og konsentrerer oss om de mest utsatte stedene, og har følgelig en lav pris sammenlignet med våre konkurrenter.

Kontaktinformasjon

Redd for at bilen din skal ruste?

Denne bekymringen fikser vi på 1-2-3

1

Ved regn tørker vi bilen

2

Vi rengjører bilen med trykkluft

3

Vi behandler hulrom og
hele understellet

Ønsker du å bestille time?

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg: